Quantcast

tisdag 15 mars 2011

Nunquam Dormio

Folk undrar faktiskt varför jag har uppehåll, det är trevligt av er att ni faktiskt frågar det i person.

Nunquam Dormio, och det är jävligt jobbigt att aldrig sova. I genomsnitt får jag tre dagars sömn, dvs att jag går och lägger mig tre dagar i veckan. Det har jag gjort sedan förra nyårn. Jag har alltså varit vid medvetande längre än dig. Skolan har jag lagt ner för tillfället tack vare det och att jag verkligen inte kan göra något jag inte kan tillämpa i praktiken. Visst kan jag tänka att jag räknar på trefasström eller blir lasertekniker i framtiden, men hey - nej tack, inte för tillfället.

Vet ni vad som är helt jävla underbart?
Arbetsplatser med soffor.

Ja. Soffor. Helst stora tingestar eftersom jag är över 180 centimeter och inte gillar att bryta nacken på fritiden. Tingestarna är underbara just för att de tillåter en svunnen syssla som bara pensionärer och Blondie får ägna sig åt - nämligen en hederlig tupplur.

Ska man ens behöva argumentera för det här? Sova är skönt. Alla gillar att sova, förutom tjuvar och modebloggare. Tack vare skolans schema som är fyllt med hål kan man till och med planera in det i sin rutin, men det har man tydligen inte tid med, för den tiden ska spenderas med att sörpla överprisat skolkaffe bryggt på asbest och bromerat flammskyddsmedel. (Ärligt talat, det är det sämsta kaffet jag har smakat. Vad brygger ni ens det på?)
Istället för att bli respekterad för att man sover så kommer folk och ritar Hitlermustascher på en samt kallar mig för uteliggare.
Jag ligger ju på soffjäveln!

Katter kan inte ha fel. Kolla på hur bekväma de är. Faktum är att djurriket knappast kan ha fel heller - sova är bra för dig. Människan är ett av få djur som sover i ett kick, inte utspritt över dygnet. Idiotiskt. Kolla på hur sjukt trött och utbränd du blir. En katt blir inte utbränd. Inte ens ett jobb som du gillar kommer att programmera om dig till att inte bli trött mitt på dagen. För er som gillar listor, här har ni några fördelar:

  • Minnet blir i allmänhet bättre. Dagens händelser flyttas över till neocortex, vilket är nice om du inte vill se allmänt tappad ut när du ska skriva tenta eller jobba med lustig statistik i Excel.
  • Du blir inte utbränd! Självförklarande. Vem fan vill bli utbränd? Folk drar sig för att sova eftersom de säger att de har mycket att göra. My ass att du har mycket att göra. Keith Richards har mycket att göra, inte du. Men istället för att däcka på soffan/skrivbordet/whatever i en halvtimme stressar vi fram halvtaskiga resultat i några timmar. 1½ timmes sömn förbättrar faktiskt dina resultat. Keef må se utbränd ut, men sova gör han antagligen, eftersom han fortfarande lever, på något vänster...
  • Förbättrad kreativitet. Han kan kasta ur sig episka bluestolvor också. Kom inte och säg att det beror på att han knarkar. Han sover faktiskt också!
  • Bättre hälsa. En trött och sömnlös snubbe har ökade mängder kortisol i blodet, vilket är bra om du är stressad, jagad av vålnader och dylikt, men inte om du är stressad på låtsas. Då blir du fet istället. Sover du lagas kroppen av sig själv (jäklar vad smidigt att slippa skruva i sig, va?) och ett stort välbefinnande infinner sig.
  • Du blir glad! Är du stressad & sömnlös släpper kroppen lös serotonin i för stora mängder och blockerar produktionen av mer. Efterfrågan blir större än tillgången och allt blir fel. Ekonomisk kollaps i kroppen. Sura bananer.
  • Du slipper köpa skolans punkiga sunk-kaffe... eller dylikt avskräde från modebloggarnas harem, kaffefik.
  • Sluta läs, för fan. Gå och ta en tupplur!

90 minuter dödar allt surr i skallen, håller dig vaken en hel natt (varför du nu inte sover då istället, pojkvasker), ökar kreativiteten till otroligt jazziga höjder och dalar och före ett prov sorterar det in det som du pluggade nyss, eftersom du inte pluggade igår på grund av dålig sömn.


Fattar du poängen?
Gå och lägg dig. Du kommer älska mig. Skicka gärna rosor om du är tjej!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar